Immersiivistä atmosfäröintiä

 Ai mitä nyt taas?

No nyt salirundin aikana kun ei ole aikaa tuijotella telkkaria, on hyvä aika päivittää kodin viihdekeskusta.

Tai no en mä vapaa-ajallakaan tuijottele lineaarista telkkaria öbaut ikinä, mutta leffoja on nasta katsella ja kausittain tykkään pelata hyvinkin.

Mua on noin niinkuin äänityöläisen ominaisuudessa kiinnostelleet noi Dolby Atmos asiat jo hyvän tovin, mutta ainakaan vielä mulla ei ole mitään tarvetta tai hinkua päivittää studiolleni moista setuppia. Jotenkin en näe järkeä investoida "hinnat alkaen" kymppitonnin kuuntelua, semminkin kun kukaan ei ole vielä moista palvelua multa pyytänyt. Muutenkin mä vähän epäilen että noinkohan toi atmos musiikki yleistyy kotikäytössä, mutta koskapa varsinkin apple on kehittämässä jatkuvasti koko ajan parempia binauraalisia koodauksia, joilla sä voit kuunnella surround soundia ihan mukiinmenevästi kuulokkeillasi, niin siinä voi olla jotain. Eli pidän korvat höröllä ja antennit tanassa, etten tipahda kehityksen kelkasta.

Mä en silleen arvota tätä uutta ja hienoa asiaa, mutta kokemus on opettanut olemaan vähintäänkin realisti, uusien "mullistavien" formaattien edessä. Aika marginaaliin jäi aikoinaan ne olohuoneisiin rakennellut 5.1 kotiteatterit. Surullisimmillaan ne kaikki  pakettikaiuttimet on sitten lopeensa vakiintuneet yhteen läjään siihen telkkarin viereen, kun ne huonetta risteilevät piuhat on aina imuroinnin tiellä ja takakajarit on yleensä vaan haitolla, sikäli mikäli sinne sohvan taakse ylipäätään mitään edes saa, kun suomalaiskodeissa se soffa on yleensä seinää vasten. Ja marginaalin marginaaliin jäivät sitämyöten myös ne surroundmusiikkia toistavat levyt lukuisine formaatteineen, vaikka meillekin studiohommien opiskeluaikoina hehkutettiin, että tässä on hei tulevaisuus nytten vahvasti läsnä, hei!

Silloin keltanokkana parikymppisenä asiasta ihan innostuinkin ja mulla oli kevyehkö surroundmiksaus setuppi parissakin studiossa, mutta se jäi kyllä lopeensa aika kuriositeetiksi.

Eli en ole hyppäämässä ainakaan vielä ihan täysillä atmoksen kelkkaan työasioissa, mutta kiinnostuneena vähän kyllä kepillä tökin etäältä. Lähinnä mä olen rapsutellut maalipintaa salirundilla taltioimistani raidoista, sekä mikserillä sijaitsevalla binauraaliäänittimellä poimimasta salisoundista, läppärillä takahuoneessa kuulokkeilla ja Logicilla, josta löytyy täydet atmosasiat suoraan, sikäli mikäli käyttis ja DAW on uusimmissa versioissaan. Kokeilumielessä tein mm. Tamperetalon nauhoista sellaisen miksauksen, että pistin sen mahdollisimman autenttisen kuuloiseksi niin, että vois kuvitella olevansa miksauspisteellä kuuntelemassa keikkaa ja jumaliste, minähän onnistuin! Kuten arvata saattaa, se kuulostaa aika kauheelta. Autenttiselta, mutta kauheelta. Ai miksikö? No siksi, että se torppa on tehty akustiselle klasarimusiikille ja sehän kaikuu se torppa. Lisäksi nauhoitteelta puuttuu se olennaisin keikkaelementti, eli livebändi heilumassa siinä lavalla ja valoshow ynnä muut pikkujutut. Ehkä siitä jotkut syntymäsokeat vois saada kiksejä. Mutta toi testi liittyy vahvasti myös siihen, että joskus olis haaveina yhdistää toi soundimaailma UHD 360 stereokuvaan ja olla eka, joka tekee semmoisen keikkataltioinnin oikeesti kunnolla. Kovasti oon ettiny, mutta aika hiljaista on virtuaalikeikkamarkkinoilla. Mistäköhän mä saisin sellaisen kunnon kameran lainaan? Hyvät on nimittäin errrrittäin kalliita!



Eniveis, siihen kotiteatterisysteemiin:

Mulla on tähän asti ollut olkkarissa varsin hyvä Samsungin paremman pään kaareva 4k töllö ja sen perässä erittäin laadukas 2.1 äänisetuppi, joten miksi moista uusimaan? Mun yksi hattuni sisältää tuotesuunnittelija tittelin, joten mun pitää olla aika hyvin perillä kaikesta uudesta teknologiasta, mitä markkinoilta löytyy ja mä olen kuullut tosi paljon hyvää Sonos merkiltä. Ne panostaa tuotekehitykseen todella kovasti ja kun toteemieläimeni, Andrew Scheps rupesi maksutta hehkuttamaan podcastissaan Sonosin ARC pohjaista atmos systeemiä viihdekäytössä, niin minähän höristin korviani kyllä.

Ja ei kun addailemaan asioita baskettiin. Hommasin sen ARC soundbarin. Juu luit aivan oikein: Soundbarin! Mä hankkiuduin eroon KEF Q500 lattiakaiuttimista ja ostin jumaliste soundbarin! Se hoitaa sekä keskikajarin, pääkajareitten ja sivulaajennuskajareitten virkaa ja on siinä katon kautta heijastelevat kajaritkin, mutta se korkeus-suunta-aistimus on lähinnä viitteellinen, koskapa fysiikka sanelee asioita. Äänikuva nousee kyllä, mutta ei se yläpuolelta tule. 

Sille nappasin mukaan tietysti subin, koska subi pitää olla joka systeemissä! Subwooferhan siis ei ole oletusarvoltaan mikään bassomörssäri, vaan se laajentaa alataajuustoistoa ja nostaa raskainta kuormaa pääkaiuttimilta, jolloin ne voi soida puhtaammin. ja siksi toisekseen surroundhommissa se X piste jotain merkkaa LFE, (Lo frequency extension tai effect, riippuen keltä kysyy) eli subbareitten määrää, joita olis siis hyvä olla ainakin se yks. Ja takakajareiksi pistin vielä One SL:t. Takakajarithan ne on monesti se surroundsysteemin hankalin asia, kun monesti sohvan takana on esim. seinä. Niin meilläkin. Mutta yks vaiettu asia on sellainen, että ne takakaitsarit voi kyllä pistää sinne soffan taakse osoittamaan ylöspäin, jos niitä vaan voi sitten kalibroida sen mukaan. Eli siis ekvalisoida ja säätää volaa ja sähköistä etäisyyttä. Ja Sonoksen tsydeemillähän voi. Itseasiassa se on ihan naurettavan helppoa. Kerrot kännykka apille, että mitäs vehkeitä sun systeemissäs on kiinni ja se tunnistelee ne, yhdistää Wi-Fi verkkoon ja päivittelee tarvittaessa ajan tasalle. Sitten menet kuuntelupaikalle ja sen kalibrointihommeli osaa käyttää sitä puhelinta mittamikkinä. Tietty siinä ei taida toimia kuin applen uudemmat kännykät, jotta softa tietää, mimmoinen mikki on kyseessä, mutta senhän voi vaikka lainata kaverilta, jos itse on androidi. Sen jälkeen kun perus-soundi on tähtäilty kuntoon, niin lopullista hienosäätöä voi tehdä laveilla liikkeillä itsekin. Omaan korvaani soundi asettui erinomaisen tasapainoiseksi ja yllättävän hifiksi, kun yläpäätä kirkasti muutaman napsun ja tiputti subbaria kolme pykälää. Ikävä kyllä työt haittaavat taas harrastusta, niin en ole ehtinyt mittaamaan järjestelmää tarkemmin, mutta valistunut arvaukseni on, että soundi on + - 3 desibelin haarukassa. (Edit: Mä mittasin ja osuin aika oikeaan.)

No ettei hommat olis liian yksinkertaisia, niin sittenhän mä opin, että sen Atmoksen perässä mun pitää vielä päivittää mun telkkarinikin, koska Samsungini ei osannut tuupata lävitse eARC ääntä. Sitä tarvitaan ko. pakkaamattoman monikanavaäänen korkean bittivirran jakamiseksi äänentoistosysteemille. Eli kyselemään viisaammilta, että mikä se olis sitten nykyään hyvä telkkari? Kolme iltaa youtubessa tuijottamassa asiantuntijoita, joista varsinkin tämä entinen ammattikalibroija tuntui tietävän varsin hyvin, mistä puhuu.

Monet tahot saivat mut vakuutettua, että LG C1 on tällä hetkellä se vehje, johon kannattaa panostaa. Paras kuvanlaatu ja pelaamista ajatellen se kykenee 120Hz kuvan päivitykseen. Ja täytyy sanoa että onhan toi nyt käyttökokemuksena ihan käsittämättömän paljon parempi, kuin se entinen. Ja vaikka paneelin koko kasvoi 48 tuumaisesta 55":n, niin se on sirompi. Itse paneeli on vain 3mm paksu! wtf!?! Softat toimii takkuilematta ja nopeasti sekä se kaukosäädin osoittimineen on täysin nerokas keksintö! Ja silleenkin nykyaika on ihanaa, että töllö tunnisti automaattisesti kiinni olevat laitteet ja nyt sen kaukosäädin käskyttää myös digiboxia (Meillä ei ole alakerrassa töllökaapeleita) ja sitä tietty sonoksen audiopuolta. Mun vaimoni on tosi noheva ja fiksu, eikä se pelkää tekniikkaa, mutta se ei kuudessa vuodessa oppinut käyttämään entistä setuppia kolmine kaukosäätimineen kiroilematta.

Niin no mites se Atmos sitten pärähtääpi? No kaikki muut Dolbyn keksimät kilkkeet sihen systeemiin adaptoituu aivan mahtavasti, mutta ei ole Atmosta ei. Siis vaikka sulla olis kännykässä applen musiikkiappi ja sieltä käskisit sonoksen toistavan Atmosta, niin eipä toimi ei. Eli mun piti seuraavaksi hoitaa vielä se Apple 4K TV ja tuupata kaikki atmosta tukeva ohjelmavirta sen lävitse. Huoh. Aika kalliiksi tuli tämä trendien mukana tarpominen. Onneksi mulla ei ole kalliita harrastuksia kuten lapsia, omakotitaloa, tai autoa. Ja muuten, jos ootte hommaamassa sitä Apple TV:tä, niin kattokaa, että se on varmasti just se 4K malli ja vielä gen-2. Nimimerkillä: Kolme kertaa Gigantissa.

Jos mä olen nyt oikein ymmärtänyt tän teknologian, niin Atmos eroaa perinteisestä surroundista niin, että sitä ei ole sidottu kiinteään surround speksiin. Eli että sulla pitää olla 5.1 setuppi, että voit kuunnella onnistuneesti ko. koodausta. Vaan se skaalautuu aina sen sun käytettävän systeemin mukaan, oli sulla sitten 5.1 tai miljoona piste kakskymmentä. Ja siksi se tarvii kans aika paljon prosessointia, kun se laskeskelee aina tapauskohtaisesti, miten se äänimatto kuulijalle levitetään. Tai jotain tollaista. Mä oon kuunnellu asiasta podcasteja varmaan kuutisen tuntia ynnä muuta ihmettelyä, kuten Youtubehommia ja maksullisia videokursseja sieltä täältä, (Eläkköön internet!) mutta mä oon vieläkin aavistuksen pihalla, että mitäköhän, mitenköhän ja miksiköhän. Mutta sellaista se on, jos haluu olla kiinni uusimmasta teknologiasta, joka on vasta esikouluasteella.

Totuuden nimessä mua kiinnostaa se binauraalinen sovellus aiheesta eniten. Nimittäin jos ne saa sen musiikkihomman oikeasti toimimaan ihanasti kuulokkeilla, niin sitten hommassa alkaa olla järkeä muuallakin, kuin leffateattereissa. Ja sen tulemista mä tässä vähän kärkyn tämänkin systeemin kanssa. Asiaa on vähän vaikeaa selittää, että miksi mä rakennan kotiteatteria, kärkkyäkseni kuulokekuuntelua, mutta mulla on kyllä ihan visio. Siitä en kyllä vielä osaa sanoa, että onko se ihan paska visio, mutta visio se on silti! 


Mä aloitin tän jutun kirjoittamisen jo useempi viikko sitten ja nyt mulla on jo vähän kokemusta tästä systeemistä. Toimii muuten vahvasti! Ensinnäkiin leffakokemus on ihan toisella tasolla. Se immersiivinen äänimaailma nyt vaan tekee asiaan valtavasti, kun se on laadukkaasti toteutettu. Musan kans on vähän ristiriitaista. Paljon on keskinkertaista paskaa. Esimerkiksi just ne livekeikat surroundina on pääosin jotenkin tosi kämäisiä. Lähinnä surroundiin on ajettu salin hälinää. Mutta sitten taas klasarimusa toimii parhaimmillaan ihan mielettömän hyvin! Ja jälleen kerran elektronisen musiikin tekijät on ottaneet uuden teknologian haltuun. TJEU: Weeknd.

Kyllä täytyy nyt tän varpaitten kastelemisen jälkeen myöntää, että jotain kivaa tässä on. Suomessahan on jo muutama studio, jossa pääsis nauttimaan ihan kunnolla tehdystä atmosjärjestelmästä. Saas nähdä minkä tilaisuuden tullen sitä pääsis miksailemaan tuohon formaattiin. Se kiehtoo kyllä ja mä luulen, että mä oon jo sisäistäny olennaisimmat erityispiirteet ko. atmos-systeemistä. Yksinkertainenhan se maailma ei ole. Ei siis ollenkaan. On nimittäin monenmoista objektia ja sänkyä ja ja… Käsittääkseni mm. masterointi on vielä toistaiseksi mahdotonta ko. formaatissa, koska homma ei ole vaan sitä, että sulla on tietty määrä ulostulokanavia huolehdittavana, vaan koska asiat skaalautuu, niin ne asiat eivät ole kiinteitä. Tätä on vähän hankala selittää yksinkertaisesti, semminkin kun mä en ole sisäistänyt vielä näitä hommia perusteellisesti. Mutta jos tää asia kiinnostelee Logicilla, niin TÄMÄ oli hyvä kurssi asiasta.

Ai niin, sellainen homma vielä tän kaiken päälle, että se binauraalinen puoli asiassa elää kans vahvasti ja koko ajan. Nimittäin Dolbylla ja Applella on omat binauraalikoodauksensa ja ne muuten kuulostaa hyvin erilaisilta. HYVIN erilaisilta. Jos mä en olis tällainen ”kaikki kiinnostaa” tyyppinen hörhö, niin vähän heikottaisi ja päätäkin särkisi.

Sori kun ei oo kummemmin kuvia tässä blogauksessa, mutta kyllä te tiedätte miltä telkkari näyttää ja soundbar on tollainen huomaamaton musta pötkylä.



Mutta hei:

Vastatakseni moniaisiin kyselyihin:

NYT!!! Nyt sitä vihdoin saa!

Kun sain öbaut vuosi sitten idean että pitäis hoitaa studiolle fanipaitoja, niin oli alusta asti selvää että pitää sitten olla kans niin hienoja, että ihmiset on valmiita vaikka nahistelemaan niistä. Silläpä mä houkuttelinkin itse Vilunki 3000 suunnittelemaan vapain käsin siihen printin. Ja jumaliste, sehän suunnitteli!

Paita on äärimmäisen laadukas sekä matskultaan, kuin painotekniikaltaankin ja ylipäätään harvinaisen reilu kaikin puolin. 

Tuoltapa kuulkaa broidini kaupasta tilaamaan suoraan tätä tulevaisuuden keräilyharvinaisuutta:



Kommentit

Suositut tekstit