Miksi kaikki yleisön edustajat ovat idiootteja???
Tai ainakin se yks kovaäänisin, joka kertoo edustavansa koko yleisöä, monesti on.
Tämä vanha muusikoiden.net:in keskustelu oli taas nostettu esille, joka aikoinaan nousi eräästä miksaamastani keikasta. Jälleen tilanteessa oli yksi, jota ei miellyttänyt ja kaksi sataa, jotka tykkäs hulluna. (tai näyttelivät hyvin)
Eräälläkin bubikeikalla rouvashenkilö tuli kolmeen kertaan vaatimaan sanoja, ääntä, ja lyriikkaa lujemmalle. Neljännellä kerralla natsasi, kun hän loihe pyytämään laulajan ääntä isommalle. Mielestäni asia oli kyllä mainiossa kunnossa ihan lavan edustalta takaseinälle, joten läksinkin mielenkiinnolla vakoilemaan ko. henkilöä, missä hän kuuntelunsa suorittaa. Noh lavan takasivulle, ihan siihen äänentoistolaitteiston taakse oli jätetty pieni soppi, johon oli nostettu pyötä ja tuoleja, pois tieltä. Arvatkaa missäs täti sijaitsi?
Toisella keikalla lavan turvallisuudesta vastannut henkilö tuli naama punaisena tiedustelemaan, "Miksi tuo musa pitää soittaa niin lujaa että pää hajoaa??!!!" No se arvatenkin tulee lujaa, jos sitä nojailee siihen kaiuttimeen. Tämä on muuten aika yleistä puuhaa, eikä rajoitu vain turvamiehiin.
Setä tulee parikin kertaa valittamaan, että musa soi muuten hyvin, mutta diskanttia ei ole tarpeeksi. Ja hitto kun me aiemmin riggailtiin viivelinjoja ympäri salia, jotta varmasti kaikki kuulis mahdollisimman hyvin joka sopessa. Lähdenkin jäljestämään, minne herra kirmaa ja kas: PA:n alla, ihan äärimmäisessä nurkassa on noin kahden neliön alue, mihin ei filli taitu. Ei kyllä näy lavakaan.
(Mutta miksei hän hoksannut kuunnella matkalla lavan edustalta mikserille, miten soundi muuttuu matkalla???)
Ukko syöksyy naama punaisena raivoamaan, että minä pilaan kitaristin hienovaraisen soitannan "Se on ihan säröllä saatana!" Informoin häntä kitaristien käyttävän nykyään säröpedaleita soundinmuokkauksessa tehokeinona.
Tätä kuulee yllättävän useesti: "Miksi tuon basson pitää jyrätä kaikki alleen?" Noh, tanakka basso kuuluu reggaemusiikkiin. Basso korostuu nurkissa, seinustoilla (varsinkin siellä taka) ja kaikenmoisten parvien yms. loukkojen alla. Ja hei, mä tykkään bassosta. Se antaa musalle voimaa. Monet tykkää! Monet jopa kehuu!
"Milloin tää loppuu, miksei nää soita parempaa musaa, voisit sä soittaa tanssimusaa, miks tää on niin paskaa, mää hukasin mun lompakon, yks olut, minäkin oon ollu alalla, voisitko kertoa kun oon kans bändihommissa että... päästäiskö me bäkkärille?"
Hei mulla on tässä työt kesken. Observoi ympäristöäsi, hakiessasi ravintolasta palveluja. Ihan mielelläni keskustelen ja jaan jopa ammatillisia vinkkejä osaamiseni puitteissa MUTTA EN SILLOIN KUN TYÖSKENTELEN!!! Ja ei... jos et tunne ketään bändistä ja sun täytyy kysyä, niin et pääse bäkkärille. Et varsinkaan heti keikan jälkeen. Siellä on just kasa kaikkensa antaneita hikisiä ukkeleita hengähtämässä tunnin raatamisen jälkeen. Ne tulee sit baarin puolelle, jos on sosiaalisella tuulella.
Ja pari vinkkiä loppuun: Jos keikoilla on paskat soundit, niin venatkaa biisi, pari. Välillä, varsinkin bändien välillä menee soundit ihan uusiksi tai ihmisten täyttäessä keikkapaikan, muuttuu akustiikka niin rajusti, että miksaajalla menee tovi adaptoitua tilanteeseen ja panna kaikki uudelleen balanssiin.
Jos soundi ei vieläkään miellytä, niin kokeilkaa vaihtaa paikkaa. välillä parikin kertaa. Monet, itseasiassa suurin osa keikkapaikoista, ei ole suunniteltu musiikintoiston ehdoilla. Siksi soundi voi olla ihan eri baarin tässä ja tuossa kohdin. Akustisia ongelmia voi korjailla laitteistolla vain johonkin pisteeseen asti.
Ja se, että John McRegorilla oli samassa tilassa viimeksi ihan mahtavat soundit ja nyt Jätkäjätkät kuulostaa vaan puurolta, ei ole vältsyy sen teknikon vika. Toinen soittaa rauhallista musiikkia pienellä kokoonpanolla ja toinen kaahaa täysillä isolla poppoolla. Kaikuisa tila menee puuroksi ja liian pieneen tilaan ei vaan mahdu tarpeeksi ääntä, eli se menee tukkoon.
Ja se vanha viisaus, että mikserin luona on aina parhaat soundit, pitää vain osittain paikkansa. Siellähän sitä miksataan, kyllä. Mutta yleensä se äänentarkkailupiste pannaan just sinne, missä se vie vähiten asiakaspaikkoja, T : Ravintolapäällikkö. Piste. Tällaisissa tilanteissa ainakin itse pyrin miksaamaan sen parhaan soundin sen mukaan, missä on eniten ihmisiä. Väillä paikat on niin tupaten täynnä, ettei sinne vain yksinkertaisesti pääse välillä kuuntelemaan. Silloin mennään mutulla ja valistunein arvauksin.
Vaikka kirjoituksesta ehkä jäi jollekin negatiivinen sävy, täytyy täsmentää että minä rakastan työtäni!!! Maailman parasta hommaa on se! Tapaa loistavia ihmisiä ja näkee maalimaa. Tämäkään ala ei vain erotu muista siinä, että idiootteja, tai ihan vain ajattelemattomia ihmisiä on maailma pullollaan ja ne on monesti myös kovaäänisimipiä.(Varsinkin kännissä!) Onneksi mukavia, fiksuja ja ihan maailman parhaita tyyppejä on enemmän!!!
PS. Arvatkaa vaan, monestikko ollaan kollegoiden kanssa suunniteltu vetävämme joskus kauheet päiväkännit ja menevämme johonkin toimistoon näyttämään, miten työnsä oikein tehdään paremmin!
PPS. "Hei mitä tapahtuu jos mä väännän tästä nappulasta?" - ei ole vieläkään hauska vitsi.
Tämä vanha muusikoiden.net:in keskustelu oli taas nostettu esille, joka aikoinaan nousi eräästä miksaamastani keikasta. Jälleen tilanteessa oli yksi, jota ei miellyttänyt ja kaksi sataa, jotka tykkäs hulluna. (tai näyttelivät hyvin)
Eräälläkin bubikeikalla rouvashenkilö tuli kolmeen kertaan vaatimaan sanoja, ääntä, ja lyriikkaa lujemmalle. Neljännellä kerralla natsasi, kun hän loihe pyytämään laulajan ääntä isommalle. Mielestäni asia oli kyllä mainiossa kunnossa ihan lavan edustalta takaseinälle, joten läksinkin mielenkiinnolla vakoilemaan ko. henkilöä, missä hän kuuntelunsa suorittaa. Noh lavan takasivulle, ihan siihen äänentoistolaitteiston taakse oli jätetty pieni soppi, johon oli nostettu pyötä ja tuoleja, pois tieltä. Arvatkaa missäs täti sijaitsi?
Toisella keikalla lavan turvallisuudesta vastannut henkilö tuli naama punaisena tiedustelemaan, "Miksi tuo musa pitää soittaa niin lujaa että pää hajoaa??!!!" No se arvatenkin tulee lujaa, jos sitä nojailee siihen kaiuttimeen. Tämä on muuten aika yleistä puuhaa, eikä rajoitu vain turvamiehiin.
Setä tulee parikin kertaa valittamaan, että musa soi muuten hyvin, mutta diskanttia ei ole tarpeeksi. Ja hitto kun me aiemmin riggailtiin viivelinjoja ympäri salia, jotta varmasti kaikki kuulis mahdollisimman hyvin joka sopessa. Lähdenkin jäljestämään, minne herra kirmaa ja kas: PA:n alla, ihan äärimmäisessä nurkassa on noin kahden neliön alue, mihin ei filli taitu. Ei kyllä näy lavakaan.
(Mutta miksei hän hoksannut kuunnella matkalla lavan edustalta mikserille, miten soundi muuttuu matkalla???)
Ukko syöksyy naama punaisena raivoamaan, että minä pilaan kitaristin hienovaraisen soitannan "Se on ihan säröllä saatana!" Informoin häntä kitaristien käyttävän nykyään säröpedaleita soundinmuokkauksessa tehokeinona.
Tätä kuulee yllättävän useesti: "Miksi tuon basson pitää jyrätä kaikki alleen?" Noh, tanakka basso kuuluu reggaemusiikkiin. Basso korostuu nurkissa, seinustoilla (varsinkin siellä taka) ja kaikenmoisten parvien yms. loukkojen alla. Ja hei, mä tykkään bassosta. Se antaa musalle voimaa. Monet tykkää! Monet jopa kehuu!
"Milloin tää loppuu, miksei nää soita parempaa musaa, voisit sä soittaa tanssimusaa, miks tää on niin paskaa, mää hukasin mun lompakon, yks olut, minäkin oon ollu alalla, voisitko kertoa kun oon kans bändihommissa että... päästäiskö me bäkkärille?"
Hei mulla on tässä työt kesken. Observoi ympäristöäsi, hakiessasi ravintolasta palveluja. Ihan mielelläni keskustelen ja jaan jopa ammatillisia vinkkejä osaamiseni puitteissa MUTTA EN SILLOIN KUN TYÖSKENTELEN!!! Ja ei... jos et tunne ketään bändistä ja sun täytyy kysyä, niin et pääse bäkkärille. Et varsinkaan heti keikan jälkeen. Siellä on just kasa kaikkensa antaneita hikisiä ukkeleita hengähtämässä tunnin raatamisen jälkeen. Ne tulee sit baarin puolelle, jos on sosiaalisella tuulella.
Ja pari vinkkiä loppuun: Jos keikoilla on paskat soundit, niin venatkaa biisi, pari. Välillä, varsinkin bändien välillä menee soundit ihan uusiksi tai ihmisten täyttäessä keikkapaikan, muuttuu akustiikka niin rajusti, että miksaajalla menee tovi adaptoitua tilanteeseen ja panna kaikki uudelleen balanssiin.
Jos soundi ei vieläkään miellytä, niin kokeilkaa vaihtaa paikkaa. välillä parikin kertaa. Monet, itseasiassa suurin osa keikkapaikoista, ei ole suunniteltu musiikintoiston ehdoilla. Siksi soundi voi olla ihan eri baarin tässä ja tuossa kohdin. Akustisia ongelmia voi korjailla laitteistolla vain johonkin pisteeseen asti.
Ja se, että John McRegorilla oli samassa tilassa viimeksi ihan mahtavat soundit ja nyt Jätkäjätkät kuulostaa vaan puurolta, ei ole vältsyy sen teknikon vika. Toinen soittaa rauhallista musiikkia pienellä kokoonpanolla ja toinen kaahaa täysillä isolla poppoolla. Kaikuisa tila menee puuroksi ja liian pieneen tilaan ei vaan mahdu tarpeeksi ääntä, eli se menee tukkoon.
Ja se vanha viisaus, että mikserin luona on aina parhaat soundit, pitää vain osittain paikkansa. Siellähän sitä miksataan, kyllä. Mutta yleensä se äänentarkkailupiste pannaan just sinne, missä se vie vähiten asiakaspaikkoja, T : Ravintolapäällikkö. Piste. Tällaisissa tilanteissa ainakin itse pyrin miksaamaan sen parhaan soundin sen mukaan, missä on eniten ihmisiä. Väillä paikat on niin tupaten täynnä, ettei sinne vain yksinkertaisesti pääse välillä kuuntelemaan. Silloin mennään mutulla ja valistunein arvauksin.
Vaikka kirjoituksesta ehkä jäi jollekin negatiivinen sävy, täytyy täsmentää että minä rakastan työtäni!!! Maailman parasta hommaa on se! Tapaa loistavia ihmisiä ja näkee maalimaa. Tämäkään ala ei vain erotu muista siinä, että idiootteja, tai ihan vain ajattelemattomia ihmisiä on maailma pullollaan ja ne on monesti myös kovaäänisimipiä.(Varsinkin kännissä!) Onneksi mukavia, fiksuja ja ihan maailman parhaita tyyppejä on enemmän!!!
PS. Arvatkaa vaan, monestikko ollaan kollegoiden kanssa suunniteltu vetävämme joskus kauheet päiväkännit ja menevämme johonkin toimistoon näyttämään, miten työnsä oikein tehdään paremmin!
PPS. "Hei mitä tapahtuu jos mä väännän tästä nappulasta?" - ei ole vieläkään hauska vitsi.
"siitä napista sun nenääsi sattuu"
VastaaPoistaOriginaali menee: Ei mitään ihmeellistä, sun nenä vääntyy niskaan.
VastaaPoistaEhdotan otettavaksi äänilaitoksen alle pätkä verkkoaitaa, joka taivutetaan ns. hyökkäyssuunnasta ylöspäin.
VastaaPoistaAamen.
VastaaPoistaT. äänipoika Lahdesta.