Ääniteknistä pohdiskelua

Jahas, pitäis mennä mätänemään studioon pitkästä aikaa. Frendi soitti, ettei saa levylleen yhden biisin synabassoja oikein futaamaan, sitten millään. Menen sitten ruuvaamaan hälle oskillaattoria etc. pientä aputuotantohommelia. Lystiä että toisinaan pyydetään jeesiä noissa synteettisissäkin jutuissa.
Ja onneksi päivä on koleahkon pilvinen.

"Varoitus: Audioläppää!!!"
Asiasta moiseen: Lueskelin tuossa just rokkipoliisien lautaa, sekä kollegojen kirjoitteluja toisaalla, ja lähiaikoina on jengillä ollu aika paljon puhetta ja haikailuja kompressoreista ja masterprosessoreista livekäytössä.
Minä en oo ikinä oikein päässyt mukaan tuohon kompressointikelkkaan. Yleensä jos kompressoin, niin pakon edessä ja silloinkin mahdollisimman vähän. Olen itseasiassa tiputellut livekeikoilla koko ajan hanakammin kompuroita ja geittejä veke. Viimeksi plutonium 74:n yhdeksän hengen bändi, meni kolmella laulukompuralla, joista keikalla tiputin vielä pois kaksi. Provinssin kometan keikalla en kyttänyt dynamiikan latistajia ollenkaan.
Radiosointiin tottuneiden mielestä näin saavutettu, suuren dynamiikan omaava soundimaailma voipi kuulostaa hyvinkin kierolta ja noh, paskalta, mutta positiivisen palautteen suhde on kyllä ollut 1/10. Miust vaan ison PA:n läpi dynaamisempi ja läskimpi soundi vaan potkii kivemmin, kuin tukkoon puristettu reuhka, jossa botnekin on kaivettu eq:lla mahdollisuuksien mukaan takas, kun se on ensin keskinkertaisella (Lue:livepuolella hyvä) kompuralla pilattu. Puhumattakaan geiteillä pilatuista rumpuatakeista.
Tämä on tietty mahdollista siksikin, että miksaamani bändit hallitsevat soittimensa, soundinsa ja dynamiikkansa aika pirun hyvin.
Kyllähän sitä sitten joutuu feidereillä ratsastelemaan hyvinkin kärppänä vähän enemmän, mutta sehän kuuluu työnkuvaan.
Älkääkä herkkänahkaisimmat käsittäkö väärin, jotta väittäisin muitten tavan olevan paskaa. Päin vastoin. Eihän äänihommeleissa ole väärää tapaa tehdä asioita. (eipä!)
Toisen paska on toisen konvehti.

Sellaisen masterkompuran minä kyllä kernaasti ottaisin, jossa olisi lähtökohtaisesti melko pitkät aikavasteet, (niinkuin fairchildissa). Lisäksi koneesta löytyis nappula jolla haetaan soundia väliltä: transparentti/rouheus, Sekä MIX-nappula, jolla vois valita, paljonko sitä länättyä signaalia pukataan messiin.

Pomppu

Kommentit

Lähetä kommentti

Suositut tekstit