Edullinen studiotason kuulokekuuntelu?!?

Mulle tulee lähes viikottain kyselyjä, että mitkä olisivat tosihyvät miksauskuulokkeet studiohommiin? 

Sitten kun mä kerron, niin tulee yleensä yskös ja tosi nopeasti täsmennyksiä, että mieluiten alta kolmen sadan hintaluokassa.

Miksaushommissa melkeinpä ainoa järkevä valinta on avoimet kuulokkeet, koska sillä tavalla saadaan aina ilmavampi ja tarkempi yläpääntoisto, kuin suljetuissa, koska avoimista puuttuu aina ne ikävät koteloheijastukset ja resonanssit, mitä suljetuissa tulee aina enempi tai vähempi.

Miinuspuolena sitten avoimissa kuulokkeissa on yleensä heikompi bassotoisto, kun se alapää ei saa tukea siitä suljetusta kupista, vaan paine pääsee karkaamaan avaruuteen.

Sanoin yleensä, koska jälleen kerran rahalla saa parempaa tuotesuunnittelua ja kyvykkäämpiä komponentteja. Mutta se nostaa tietty sitten sen kuulokkeen hintaakin... paljon!

Mun kokemukseni mukaan, jos halutaan oikeasti studiokelpoista miksauskuuloketta, jossa toisto on niin neutraalia, särövapaata ja tasapainoista, että siihen voi oikeasti luottaa miksauspäätöksiä tehdessä, pitää mennä vähintään yli tonnin hintaluokkaan ja silloinkin pitää pysyä tarkkana. Niitä oikeasti hyviä on silti markkinoilla vain kourallinen. Pelkkä kalleus ei ole laadun tae.

Mutta ei mennä nyt niihin ns. High-End kuulokkeisiin, vaan vastataan alussa esitettyyn kysymykseen, mutta muotoillaan sitä vähän uusiksi:

Miten saan studiotasoisen kuulokekuuntelun alta kolmen sadan?

No ekvalisoimalla! 

Monista hyvistä kuulokkeista voi saada aivan loistavat, kun niitä vähän sohii valistuneesti ekvalisaattorilla. Korjaillaanhan sitä kaiutinkuunteluakin, paitsi että nyt ei korjailla akustiikkaa, vaan itse äänilähdettä.

Toki sen kuulokkeen pitää olla lähtökohtaisesti erittäin hyvä, että se kestää sitä taajuusmuokkainta. Jos se kuuloke-elementti ei vain pysty käsittelemään esimerkiksi bassotaajuuksia, niin se lähtee vain lepattamaan holtittomasti ja säröytyy ikävästi. Tai jos yläpäässä on kuoppa, joka johtuu itse rakenteen puutteista, niin siellä ei ole välttämättä mitään, mitä olisi edes mahdollista nostaa jälkikäteen pintaan.


Mun suositus tällaisessa tilanteessa on lähes poikkeuksetta Sennheiser HD600 tai Massdropin HD6xx joka on sama malli, mutta satasen halvempi. Siinä on jo lähtökohtaisesti hyvin neutraali soundi, eikä se ole syyttä klassikon asemassa ja ollut tuotannossa jo seitsemäntoista vuotta, pannen komeasti kampoihin uusille kuulokkeille, vuosi vuoden jälkeen.

Mutta siinä on valitettavasti edellä mainituista syistä johtuen vähän aneeminen bassotoisto, joka alkaa tipahtaa loivassa mutta sinnikkäässä kaaressa jo 100Hz jälkeen. Mutta onneksemme se elementti on lähtökohtaisesti hyvin pienisäröinen ja hyvin reagoiva, joten sen voi ekvalisoida kohdilleen, hyvin helposti. Toki se nostaa bassopään säröä jonkin verran, mutta onneksi ihminen kuulee bassopään särökomponentteja hyvin heikosti. Ja nyt siis puhutaan alle viiden prosentin säröstä ihan alimmassa rekisterissä. Ei sitä kuolevainen käytännössä havaitse.

Lisäksi yläpäässä voi joissain malleissa olla pienen pieni piikki neljässä kilossa. Mutta ei välttämättä. Luurista on nimittäin liikkeellä kahta versiota, hivenen erilaisilla elementeillä. Erot eivät ole suuria, mutta kovimmat kultakorvat ne löytävät kyllä. Ja se pitää kanssa ottaa huomioon, että jos korvatyynyt ovat kovin käytetyt, niin ne painuu ajan saatossa kasaan, jolloin korva painuu lähemmäs elementtiä ja soundiin tulee ylimääräistä koleutta. Uudet tyynyt eivät paljoa maksa ja ne on älyttömän helppo vaihtaa itsekin. Ei tarvi työkaluja tai mitään.


Ohessa on mun versioni korjaavasta ekvalisaatiosta HD600:lle. Ja TÄSTÄ saa ladata suoraan Logicin omalle ekvalisaattorille presetin, jonka voi sitten tuupata masteriin. Pitää vain muistaa ottaa se sitten poies ennen bouncausta, ettei käy vanhanaikaisia. Ja kuten sanottu, yläpään korjaus on valinnainen. Se pitää itse kuunnella omalla kohdallaan.


Niin ja presetti on ihan sille perus ekvalisaattorille, ei vaihelineaariselle. Tämä toimii paremmin alataajuuksien kanssa. Sitten kun ihmettelet, miksi presetti plugarissa näyttää kummalta, niin sen gainia on laskettu roimasti, kompensoimaan bassobuustin gainilisäys. Oheisessa kuvassa jätin sen selkeyden vuoksi tekemättä. Jos teette vastaavan ekvalisaation jollain muulla Eq:lla, niin ottakaa tämä huomioon.

Sellainen disclaimeri vielä, että HD600:ssa on aika korkea impedanssi, mikä meinaa sitä, että kuulokevahvistimesta tulee löytyä aika paljon jerkkua, tai ääni kärsii anemiasta, varsinkin ekvalisaattorin gain kompensaation jälkeen. Jos jostain syystä äänikortistasi loppuu puhti kesken, niin tässä pari kohtuuhintaista, mutta erinomaisesti insinöröityä vehjestä:

JDS labs Atom. Ihan naurettavan kovaa suorituskykyä pikkurahalla. 

Schiit:itkään eivät ole paskempia.

Topping tekee solidia kampetta myös.



Kommentit

Suositut tekstit