keskiviikkona, syyskuuta 12, 2007

Unen näköä ja laulantaa

Miksi mennä kalliiseen studioon äänitteleen jotain lauluja, kun saman voi tehdä pilkkahintaan vaiks treeniksellä? No esim siksi, ettei tarvi venailla vaikka ilmastoinnin ajastinta, tai niinkuin eilen, sitä että naapurissa loppuu bänditreenit. Ei siinä että lauluista olis vältsyyn mitään tullutkaan. Tero aiko mennä tänään tutkimuksiin tuon röörinsä kanssa, että mikä ihmeen kompressori sinne on juuttunut? Se sen laulu kuulostaa oikeasti siltä, että se tulis paskasti säädetyn monialuekompressorin läpi. Ihme hommeli. Ja ei, kyse ei ole laitteistani :)
Olipa muuten hyvä, että olin eilettäin yhteyksissä Kometan poikiin, olin nimittäin autuaasti unohtanut luvanneeni joskus alkuräjähdyksen tienoilla lähtä miksaamaan poikien torven keikkaa, joka on huomenna! Noh sinnepä sitten vaan ja tekin, ken Lahdessa kulkevi.

Sain muuten viimeyönä unessa näyn, jossa kävi selkeästi ilmi, että Stalinin urkujen, siis tuon freejazz kokoonpanomme tulee painua studioon äänittämän levyn, vaikkei sitä kukaan julkaisisikaan. Semmoisen äänittää sillä poppoolla parissa päivässä ja miksaa yhdessä, niin eihän se maksakkaan silloin juuri maltaita. Apurahaa otetaan toki vastaan.
Ai miksi studioon, eikä sopivaan tilaan kaluston kanssa? No kun siinä unessa vedettiin kelalla ja tietty ribboneilla ja voe elläimen käsi, ku kuulosti hyvältä! (ja soundtrackiltä löytyy flyygeli!)

5 kommenttia:

  1. Toi laulajan henkilökohtainen kompressori on tuttu homma. Äänitin yhtä proggista ja siinä laulajalla ihan samanoloinen ongelma. Se selittyi sillä, että se oli aloittanut laulutunnit muutama kuukausi taaksepäin ja sai silloin maksaa ikävää hintaa tekniikanmuutoksesta. Onneks se ei ollut lopullista.

    VastaaPoista
  2. Joo joku rasitusvamma tässä nyt on kehissä.

    VastaaPoista
  3. Stalinin urut on hieno nimi bändille, vaan tarkoittaako kela ja ribbon, että perinteisen äänitekniikan mikeillä vedetään kelanauhalle, siis analogipohjalla?

    Opiskelin sen verran, että 'ribbon mic' -tekniikka on 30-luvulta, käytetty mm. vanhoissa radiomikeissä, joissa uraauurtavaa oli, että ääni tallentuu molemmilta puolin mikkiä.
    Tälläsin plokiini pari päivää sitten linkin läskibasisti Jimmy Suttonista, joka ohimennen esittelee vanhoja mikkejään ja kelanauhureitaan. Perinteisesti on pitänyt ihmetellä mm. Sun-soundia, mikä osuus on studiotekniikassa ja mikä koppiin kootun, livenä vetävän ryhmän soitossa.

    Näitö juttujasi on aina hieno lukea, vaikkei termejä, nyansseja tai aina perusasioitakaan tajuaisi.

    VastaaPoista
  4. No siinähän sitä samalla oppii.
    Kela on nimen omaan kelanauha ja ribbon juurikin tuo 30luvulta periytyvä mikrofonityyppi, jonka speksit ovat tänäpäivänä surkeat, mutta soundi ihan timangin musikaalinen.

    VastaaPoista
  5. Soundtrackissä ja Finnvoxissa on muuten yllättävän samanlainen flyygeli.

    Ei mulla mitään asiaa ollu.

    Ai niin: ribbon mic on suomeksi nauhamikrofoni.

    VastaaPoista