Vuosikatsaus 2021

 Koronatilanteesta huolimatta, mulla oli ammatillisesti katsottuna aivan erinomainen vuosi.

Keikkarintamalla oli yllättävänkin paljon keikkaa ja vihdoinkin kesällä rajoitukset avautuivat niin paljon, että päästiin tekemään jopa festareitakin. Toki myös piti skaalata osaa keikoista pienemmäksi ja se skaala onkin sitämyöten ollut ns. mieletön, sieltä festarien päälavoilta ns. "pizzerian nurkkiin"

Kilpeläiskeikkojen lisäksi mä olen tehnyt ihan kivan määrän striimikeikkoja muunmuassa Tampereen G-livelabissa. Ne on siis olleet sellaisia iltoja, että salissa on ihan perus keikka yleisölle, josta mulle on haaroitettu soundi alakerran tarkkaamoon, jossa mä pyrin sitten välittämään tunnelmaa niille striimin katselijoille. Siinä hommassa ei muuten sovi tilamikkejä aliarvioida ollenkaan. Jos tekee liian levysoundia, niin se kuulostaa sitten siltä levyltä, eikä liveltä. Siinä pitääkin olla vähän yleisön havinaa ja rosoa, että se ääni palvelee sitä kuvaa, eikä jää irtonaiseksi. Mutta siitä mä olen kirjoittanut aiemmin tässä erillisessä postauksessa.



Masterointihommat on taas tänäkin vuonna kasvaneet kiitettävästi. Mä en taaskaan laiskuuttani ja bisnes-syitten takia rupea kertoilemaan, montako biisiä on tän vuoden aikana tullut masteroitua, mutta mun työkansiossa on tänä vuonna näemmä lähes kahdeksankymmentä yksittäistä asiakaskansiota ja usea näistä sisältää useampia julkaisuja. Eli todella kivasti on ollut hommia silläkin saralla.

Vuoden vaihteessa olis tarkoitus panostaa vähän enemmän masterointipalvelujeni markkinointiin. Olis tarkoitus keskittää studion löydettävyyttä paremmin, jotta sivut nousis googlehauissa paremmin esiin ja  haalittua vähän paremmin asiakkaita myös ulkomailtakin. Kunnianhimoinen pyrkimys olis nostaa asiakasvolyymia kolmanneksella ja tietty säilyttää mahd. hyvä dynamiikka jatkossakin. 

Tekisi mieleni nostaa tähän muutamia vuoden mieleenpainuvimpia masterointiduunejani, mutta se olis epistä niitä muita hienoja julkaisuja kohtaan. Sen sanottuani pakko mainita kuitenkin pari duunia, joista toinen oli Business Cityn happoteknolevy ja toinen Apulannan viimeisin sinkku. Molemmat oli totaalisen erityyppisiä duuneja, mutta ah niin hienoja pläjäyksiä ja ihan eri syistä. Molemmissa oli myös omat haasteensa ja haasteistahan minä pidän. Siinä oppii aina jotain uutta. Kaikenkaikkiaan masterointihommat ovat siitä mahtavia, ettei ole kahta samanlaista työpäivää ja joka päivä oppii jotain uutta.


Tämän lisäksi mä olen taas juoninut Valcon kanssa montaa uutta ja ihmeellistä. Meillä on ollu ihan helvetin vaikea vuosi tuon koronan aiheuttaman komponenttipulan ja rahtiliikenteen katastrofien kanssa, mutta nyt alkaa helpottaa. Just sopivasti tän vuoden loppuun saatiin ulos kauan kaivatut nappikuulokkeet ja hyvällä tsägällä ens vuonna tulee kaikenmoista muuta uutuutta, mutta pidetääs niitten edessä vielä verhoa toistaiseksi.

Niin ja päätä on avattu taas myös vähän enemmän noihin opetushommiinkin. Kuten viimepostauksessa kerroin, mä olen vetänyt aina silloin tällöin yksityisiä mestarikursseja niin miksauksesta, kuin masteroinnistakin ja vedän mielelläni tulevaisuudessakin, mutta nää luennointi ja kouluhommat kiinnostaa kyllä laajemmin. Jotain on jo alustavasti bookkailtu ens vuodelle ja lisää saa kyllä kysellä. Puhun audioläppää kernaasti!


Kommentit

Suositut tekstit