Väliaikatiedotteita

 Tajusin juuri, etten ole päivittänyt blogiani taas hyvään aikaan.

Se ei johdu varsinaisesti siitä, etteikö olisi sattunut ja tapahtunut. Enemmänkin kyse on siitä, että tapahtumien luonteet ovat niin moninaiset ja osittain myös toistaiseksi salaperäisyyden verhoamia. Tuotekehitys kun on luonteeltaan sen kaltaista, että keskeneräistä työtä on turhaa ja tyhmää esitellä.

Ja toisaalta mä yritän pitää tän blogin edes joltisen koherenttina ja kirjoittelen lähinnä audiota tännenäin. Tuskin teitä kuitenkaan kauheena kiinnostaa esim. meidän uus puutarhapalstamme? Eihän? Miksei?


Eli nyt tulee hajanaista kesäpäivitystä audioasioista, jotka olen kokenut lähiaikoina mielekkäiksi.

Mä en ole tainnut mainostaa täällä sen kummemmin mun Youtube kanavaani. Se on linjassa tän blogini kanssa: Satunnaista asiaa äänestä, joka päivittyy silloin kuin on aihetta. Sieltä löytyy mm. masterointivideoita ja Suuri kuulokeodyseia, jossa mä käyn aika seikkaperäisesti lävitse kaikkea kuulokkeisiin liittyvää, sekä livemiksausvideoita, ynnä muuta mukavaa.

Mistä päästiinkin näppärästi taas kuulokkeisiin: Mä hommasin tuossa viimevuoden puolella uudet kuulokkeet. Ai eikö mikään riitä? Eiks nää kymmenet entiset muka olleet tarpeeksi?  No eivät. Kuulokkeet on silleen hassuja, että harvat ovat täydelliset. (Katsokaa se yo. videosarja niin ymmärrätte). No mä olen äänen ammattilainen, niin mä en oikein voi lopeensa harrastaa, vaan jossain vaiheessa pitää aina tähdätä kaikessa tekemisessä parhaaseen ja niin on laita myös luurien kanssa. Masterointitason tarkkailuasioiden pitää olla täydelliset. Siinä hommassa ei arvailla. Vuosien aikana olen etsinyt puhdassointisia ja neutraaleja kuulokkeita taajaan. Moni on ollut valtavan hyviä, kuten Audeze LCD4 tai Focal Elear. Mutta ne on olleet vain hyviä. Eivät kuitenkaan tarpeeksi. No sitten tein sen erreen, että hain erästä striimikeikkaa varten lainaan Meze audion Empyreanit. Palautin ne parin päivän päästä, verta itkien ja hain parin unettoman yön jälkeen takaisin. Kyllä piti kättä laittaa syvälle taskuun, mutta kaikki jotka ovat niitä kuulleet, ymmärtävät kyllä yskän.

Ja tietty noin hyväresoluutioiset luurit kaipaavat hyvän signaalin. Studiossahan mulla on erinomainen itse tuunaamani kuulokevahvistin, mutta mobiilikäyttöön kaipasin jotain kivaa ja pientä, mutta suorituskykyistä DAC/Kuulokevahvistinta. Pengoin pari kuukautta markkinoita, mutta aika kiven alla tuntuivat olevan ja sitten kun löytyi tarpeeksi hyvää soundia, niin niissä vehkeissä oli myös naurettavat määrät ”hifilisää”. Vaikutti epätoivoiselta, kunnes törmäsin sellaiseen kiinanihmeeseen, kuin Topping NX4 DSD. Aivan todella mainio pikku vekotin, joka tais maksaa posteineen 170€. Varaukseton suositus. Vehkeessä on myös bassobuusti, jonka olemassa olon oikeutusta en ekka hiffannut, mutta sittenhän mä hokasin, että se on viritetty just hyvin silleen, että se korostaa juuri sopivasti Senkun HD600-650 luurien ujoa basso-osastoa. Nerokasta!



Toiset mainitsemisen arvoiset kuulokkeet, joihin olen ollut valtavan tykästynyt, varsinkin livehommissa, on AKG K371. Todella mukava ja pommin kestävä rakenne, mainio eristävyys ja kolme erilaista irtopiuhaa. Niin ja soundi halaa niin läheltä Harman curvea, kuin on fyysisesti mahdollista, eli soundimaailma on harvinaisen tasainen ja erotteleva. Nää on sitten myös vähän edullisemmat, kuin Mezet. Kantsii vähän tehdä hintavertailua, kun hajontaa tuntuu olevan aika paljon 100-180€:n väliltä. Suosittelen varauksetta kaikenmoiseen käyttöön. Erityisesti livehommiin.

Niin ja se aiemmin esittelemäni Keikkaa Pukkaa podcasti on edennyt jo kahdenteentoista osaansa. Sen tekeminen on ollut valtavan hauskaa ja opettavaista. Mä teen joskus ihan oman postauksen podcastin teknisestä puolesta. Se on yllättävän helppoa, mutta siinäkin on omat jujunsa.




Sit mä olen tehnyt pitkästä aikaa äänen restaurointihommia. Mä tein niitä aiemmin enemmänkin, mutta ne on jääneet mulla lähivuosina tosi vähälle. Viimeviikolla valmistui ehkä restaurointiurani vaikein duuni, kun lähdemateriaalina oli ikivanha C-kasetti. Lähdemateriaalina oli kaikuisassa kirkossa äänitetty puhe, joksa oli tietty tosi kaukaa äänitetty, kiukutteleva kaksoisvauvat toisessa ja kasettimankka toisessa kädessä. 

Se oli kevyesti ilmaistuna "haastavaa". No mutta onneksi nykyään löytyy aivan huikeita työkaluja. Izotopen RX8 on kieltämättä hintava, mutta se haukkuu kyllä sen hintansa valtavan hyvin. Siihen kun yhdistää pari muuta kikkaa, niin tuostakin sai ihan mukiinmenevän. Paskasta ei saa konvehtia, mutta sen voi puleerata siedettäväksi. Tässä tapauksessa kuuntelukelvottomasta tuli ymmärrettävä. 

Eli tosiaan, mä ihan tarjoan restaurointipalveluja masterointihommieni lisäksi. Tein moista duunia aikoinani kovastikin ja voin sanoa, että mä olen siinä puuhassa varsin kokenut. Oli se sitten musaa, tai puhetta, niin täältä lähtee. Se on hämmnetävää, kuinka paljon audiota voipi parantaa, kun tietää mitä tekee ja omistaa oikeat työkalut.

Mitäs vielä? No mä havahduin sellaiseen tosiasiaan, että nykyään ei vaan riitä että firmalla on kotisivut siellä jossain internetsissä. Ne pitää jumaliste myös optimoida ja markkinoida oikein! No mä etsin aikani ihmistä tai firmaa, joka hoitais homman hyvin ja joviaalisti ja kaikkien tarjokkaiden seasta mut vakuutti eräs toimija tällaisella lauseella: "Maailman paras paikka haudata ruumis, on googlen kakkos-sivun alalaita. Sun sivus löytyvät tällähetkellä juuri sieltä."  

Veikkaan että kun tää tyyppi on valmis, niin mun toimintani putkahtelee internetsissä esille myös pyytämättä ja yllätyksenä. Tai mikä tärkeintä: Pyytämällä.


Niin ja kaikkihan tykkäilevät gearista, eiks je? Mä olen pitkään haikaillut studioni DA konversioon sellaista muutosta, että saisin tuupattua huonekorjauksen ulkoiseen boksiin, syömästä tietokoneen resursseja. Mun konehan on siis älyttömän järeä, mutta toisaalta mun käyttämät masterointiprossit on kans ihan tajuttomia resurssisyöppöjä moninkertaisine ylinäytteistyksineen ynnä muineen. No kehitys on kehittynyt ajan myötä niin, että vihdoin löyty suht järkevään hintaan varsin pätevä vekotin, joka kulkee nimellä Mini DSP SHD. Se on muuntimiltaan niin transparentti kuin olla ja voi. Paitsi että mä en edes käytä sen muuntimia, vaan lopullinen muunnos tapahtuu mun SPL:n DA muuntimien kautta. Itse vehkeessä pyörii Diracin huonekorjaus, joka on kahdella sanalla sanoen fantastisen hyvä! Pitääkin joskus tehdä videokierros pajalla ja esitellä vähän kalustoa ja akustisia ratkaisujani.




Ja hip hip hurrah! Keikat ovat jälleen tosiasioita! Meidän keikkamyyjä Ekku, on ollut taas valtavan nohevana ja me ollaankin painettu suurella innolla ja latautuneella energialla ympäri suomenmaata.

Jösses se on ollut raskasta, kun hommiin ei ole rutiinia ja samaan aikaan huippuhelteet painavat niskaan. Mobilaatit ovat loppuneet lähiapteekeista. Mutta samaan aikaan se on ollut myös ihan älyttömän hienoa!

Kaikki kollegat tulevat naama auringolla vastaan ja kaikki touhuavat timanttista! Kyllä tätä on kaivattukin!




Kommentit

Suositut tekstit