Striimikeikoista ja kuulokekuuntelusta

Juu ei ole taaskaan tekemisistäni kuulunut, kuin sitten viimeksi. No keikkarintama on äkkiä käyty lävitse:

Ei ole. Tai no on, mutta todella, todella vähän. Meillä muunmuassa piti olla ens kuusta oikein sellainen perinteinen laivakeikka, mutta sehän pötkähti karille koko botski.

Aarne Riikonen siihen osuvasti kommentoi, että onhan se tavallaan ihan piristävää, että ihan kaikki keikkaperuutukset ei johdu koronasta. Huumori on mustaa, mutta sitä sentään on.

Onneksi on ollut muutama striimikeikka karavaanin kanssa, niin on päässyt rakentelemaan tuollaista studiolivetyyppistä soundia. Mä huomasin tuossa ihan koronan alussa, kun noita striimi yms. keikkoja rupesi pukkaamaan, että ainoa järkevä tapa miksata niitä, on vetää piiitkä kaapelointi jonnekin siivouskomeroon tms. ja hoitaa homma hyvillä kuulokkeilla.

Ai miksikö? No jos sä miksaat samassa tilassa, missä se bändi möykkää, niin sä et saa hommaa balanssiin mitenkään. Kas kun se yleisö siellä toisessa päässä ei kuule sitä suoraa soundia, joka on livehommissa tosi iso osa kokonais-soundia. Tilamikeillä voisi periaatteessa saada sitä räyhää mukaan, mutta miten sä pystyt ajamaan niitä oikeassa suhteessa, jos sä olet samassa tilassa?



Ja niin miksikö sitten nimenomaan kuulokekuuntelu, eikä tarkkailumonitorit? No koskapa akustiikka.

Striimikeikkoja järkätään suurimmaksi osaksi kaikkialla muualla, kuin studioissa, joten siellä tuulikaapissa, johon sä änkeät itsesi vuotojen minimoimiseksi, on kokolailla mahdotonta järjestää flättiä tarkkailutilaa kaiutinjärjestelmillä. Ja varsinkin jos sä haluat tarkkailla koko äänikaistaa, aina bassotaajuuksia myöten, niin se nyt vain ei onnistu silleesti.

Itsehän olen melkoinen kuulokerunkkari ja mä olen kesään asti hoitanut tuon luurihomman silleesti, että mä olen mitannut mun kuulokkeeni ja käyttänyt välissä MiniDSP:n kuulokevahvistinta, johon saa korjauskäppyrät sisälle. Tämä siksi, että lähes kaikissa kuulokkeissa on jonkin näköistä heittoa taajuus-spektrissä. Mutta pidemmän päälle se on vähän hankalaa, semminkin kun ko. kuulokevahvistin on lopeensa ammattikäyttöön ihan liian buginen laitos. Kotikäytössä se ei niin haittaa, jos koko laitos päättää kaataa itsensä välillä, mutta siinä kesken televisio tai striimikeikan, se ei vaan käy päinsä.

No mitä tehdä? No täytyy nähdä vaivaa, käydä lävitse kasa maailman parhaimpia kuulokkeita, valita niitten joukosta ne kaikkein parhaimmat ja kaivaa kuvetta.

Olin kuullut paljon huikean hyviä hehkutuksia pienen, Romanialaisen valmistajan isodynaamisista high-end kuulokkeista ja kas, sellaiset sattuivat olemaan demossa mun lähihifikauppiaallani. No kapineet lainaan ja G-Livelabiin hoitamaan The Holyn striimiä. Asia oli sen viikonlopun aikana täysin selvä. Nämä Meze Empyreanit on absoluuttisesti tarkimmat ja kaikinpuolin ihanimmat kuulokkeet, mitä olen koskaan kuullut.



Nyt muutaman kuherruskuukauden jälkeen mä olen vieläkin samaa mieltä. Mä pystyn jopa masteroimaan näillä, jos sellainen tarvis tulisi, ettei mun studiokuunteluni olisikaan käytettävissä.


Mistä me pääsemmekin siihen, että kun tässä ollaan Valcon kanssa puuhailtu viimeisimmän vuoden aikana uutta kuulokemallia, niin mitäpä luulette, minkä mä otin soundipreferenssiksini?

Jos se meidän edellinen kuulokemalli oli hyvä, niin tämä räjäyttelee tajuntoja!

Tsekatkaapas tästä, kun kertoilen vähän yksityiskohtia.


Kommentit

Lähetä kommentti

Suositut tekstit