Kas, uudet kuulokkeet!

Blogini seuraajat eivät ole voineet välttyä siltä tosiasialta, että mä olen hurahtanut kuulokkeisiin. 
Se on sikäli vekkulia, etten mä niitä juurikaan käytä miksatessa tai masteroidessani, livenäkin se on lähinnä yksittäisten kanavien satunnaista kuuntelua, häiriöitä metsästellen. 
Mutta pitäähän ihmisellä olla harrastuksensa ja kuulokkeiden parissa pääsee oikeasti hyvän hifin äärelle, verrattain pienellä rahalla. Siis jos vertailukohdaksi ottaa kotihifin, jossa pitää kiinnittää huomiota ja rahasummia vähän kaikkeen, kuten akustiikkaan, vahvaimiin, kaiuttimiin ja tilpehööriin, kuten ohjelmalähteisiin yms. Lisäksi, vaikka kaiutintoisto on parhaimmillaan ihan parasta, sä olet sen kanssa sitten sidottu siihen yhteen pisteeseen. 
Minusta on esimerkiksi kesäisin ihan mahtavuutta mennä riippumaton kanssa tuohon meidän takapihallemme, Arboretumin rantaan ja pistää lempimusa soimaan. 













Tästä pääsemmekin siihen, että törmäsin tuossa taannoin internetsissä Slovenialaiseen newahöörd kuulokevalmistajaan, nimeltään Ollo Audio. Niillä oli ihan liian hyvän näköisiä käppyröitä mainoksessaan, joten niitähän piti vähän haastaa. No seuraavana päivänä mulla olikin meilissä niitten raakamittadatat ja kunnon keskustelut käynnissä kuulokesuunnittelusta noin yleensä ja heidän filosofiastaan. Pikapuoliin tää homma eskaloitui siihen, että mulle tuli näitten suljettu malli kotiin. Ollaan käyty tuon Ollon tyypin kans syvällishenkisiä keskusteluja asian tiimoilta ja se muuten vaikuttaa varsin järkevältä ihmiseltä; Se on suunnannut tuotteensas suoraan studiopuolelle ja skipannut suoraan Hifimaailman esoteriahelvetin, jossa riittää kamalasti vankkoja mielipiteitä ja uskomuksia, siinä missä taas audioalan ammattilaiset luottavat lopeensa pääosin kuuloonsa ja raakaan dataan.

Muutaman viikon fiilistelyjen perusteella nää SR4R luurit on parhaat suljetut luurit, mitä oon koskaan kuullut. Toki mun kokemukset rajoittuvat suljettujen osalta ehkä noin sataan malliin, hintaluokassa 50-1000€. 
Näissä on todella tasainen ja tarkka soundi ja suljetuiksi kuulokkeiksi soundikuva on ällistyttävän ilmava. Nää on esimerkiksi tarkemman ja avaramman kuuloiset kun mun suuresti rakastamani avoimet Hifiman 400i magnetoplanaariluurit, joiden ovh oli melkein tuplat ja se on jo paljon se! 
Jos jotain negatiivista näistä pitää kaivaa, niin suljetuiksi nämä eivät ole mitenkään kamalan hyvin ulkomaailmaa eristävät ja 170Hz:ssä on noin 1.5dB:n lievä korostuma, joka tuo lisäbiiffiä soundiin, mutta muuten nää on ihanan flätit ja resonanssivapaat. Tuo korostuma on muuten valmistajan tiedossa, johtuu pehmusteistaja kuulemma paras kompromissi, mihin pääsivät. Ja se on tosiaan niin pieni, ettei sitä varmaan suurin osa käyttäjistä edes huomaa. 
Ja tosiaan se, etteivät nämä eristä muuta maailmaa ulkopuolelle, jeesaa varmasti siinä avoimessa kuulokuvassa ja siinä, että nämä ovat todella mukavat päässä pidemmilläkin kuuntelusessioilla. Mun toiset suljetut luottoluurit, joilla teen livehommia NAD viso HP50:t kyllä eristävät noin tuplaten paremmin, mutta ei niitä voi esim. kesähelteellä pitää päässä kuin vartin, minkä jälkeen korva on täynnä hikeä.





















Heidän mallistostaan löytyy myös avoimet mallit, jotka olisivat kuulemma vielä tarkemmat, mutta mulla on jo hyviä avoimia luureja ihan riittävästi, joten päädyin näihin.
Semmonen disclaimer tähän loppuun, että valmistaja lykkäs nää mulle endorsement hintaan sillä ehdolla, että mä sitten kerron näistä eteenpäin rehellisesti. Ja mulla ei ole tapanani hehkuttaa aiheetta. Jos tarviitte hyviä kuulokkeita joko ihan vain fiilistelyyn, tai sitten studiohommiin, niin näitten soisi kiinnostelevan. Näissä on vieläpä sen verta pieni impedanssi, että soivat penteleet varsin komeasti ihan iphonen voiminkin.
----------------------------------

Edit 9.5.2018:


Nythän kävi niin hauskasti, että sain käsiini myös ne avoimet versiot aiheesta.

Kirjoittelin molemmista tuntojani Tälle kuulokefoorumille. Sieltä voitte väijyä.

Kommentit

Suositut tekstit