Gain without a pain

Rupesin alunperin kirjoittamaan näitä hajanaisehkoja ajatuksiani gainin tarkkailun tärkeydestä eräälle live-audio palstalle, mutta pohdinnasta tuli niin pitkä ja polveilevahko, niin päätin tehdä tästä ennemmin blogitekstin. Joten tämä menee melkolailla suoraan asiaan ja on sisällöltään melko suorasukaista ammattilänkytystä. Mutta minusta tässä on hyviä pointteja myös ihan studiopuolen ihmisenkin ottaa huomioon.



Olisiko teillä aikaa puhua hieman gain stagingista ja plugareista?



Sinänsähän digipuolella nuo gainiasiat on kohtalaisen helppoja, kun vain unohtaa sen analogisen ajattelumallin, että kaikki vaan mahdollisimman lähelle sweetspottia, niin ei kohinataso nouse liiaksi, eikä signaali mene säröllekään(liikaa). Sitä vastoin kun muistaa että esim. 24 bittiin mahtuu tuota dynamiikkaa hulppeat 140dB, niin siinä ei paljon paina, vaikka jättäiskin kanavaan headroomia niinkö ihan kunnolla. Esim -20dB tms. On sitten varaa rumpalillakin lyödä kapulallaan taas sitä tomimikkiä, eikä klippaa huonolla soundilla se kolahdus!

(Väitän muuten että Yamahan LS9:ä pidetään tän takia paskan soundisena: Analogiajan ihmiset lykättiin yliajamaan digiajan konsolia)
Ja mitäs meille jää ylipäätään yleisötilaisuuksissa sitä järkevää dynamiikka-aluetta käyttöön, sen yleisen mökän alta? Rokkikonsertissa ehkä 20dB? Konserttisaleissa 40dB? (stetsonlukemia) 
Eli sillä 120dB:n headroomilla ihan pärjäilee.
















Se mikä sai minut tällä kertaa ajattelemaan aihetta, oli sellainen tilanne, että otin studiolle nopeaan testiin maailmalla kovasti hehkutetun True Iron plugarin, joka mallintaa etuastemuuntajia. Ja kaikkihan tietänevät, että vaikka niillä onkin merkitystä soundiin, on se todella pieni ja tulee esiin vasta kun useampi kanava summautuu. No tämän kun pistin kokeeksi masteriin, niin soundi parani laakista huomattavasti! Vaan apinaa ei koijatakaan niin helpolla, vaan kun osasi hoksata, että sehän nostaa heti kättelyssä tasoja sen 2.5dB ja kun sen tasotti, niin se soundiero jäikin sitten yhden kanavan osalta ko. materiaalilla häviävän marginaaliseksi, jopa olemattomaksi.

Sitten puolestaan wavesin lähes kaikki vähänkään uudemmmat plugarit tuntuvat nostavan kokonaisvolaa heti kättelyssä sen 1.5dB per siivu. Tulee kato kaupallisempi soundi, kun aivo menee halpaan. Ihminen aistii esim. jo +0.5dB:n volumen lisäyksen lähinnä parempana soundina, ei niinkään volumemuutoksena.
















Sitten kun siellä livehommissa, joissa ei ehkä pääse aistimaan ihan parhaan studion akustiikasta ja kuuntelusta ihan kiireettä, pistää siitä plugarilaitoksesta etuastemallinnuksen perään  pari ekvalisaattoria, kompuran ja jonkun vehkeen, jota ei oikeestaan osaa edes käyttää, mutta kun Rönninki kehui jossain yhteydessä, niin kanavan gaini nouseekin ihan yllättäen kahdeksan desibeliä! Se sitten ohjaillaan jonnekin groupeihin ja sama prosessointihässäkkä uusiksi, niin Mahatma Gandhin tms. sanoin: ”Jonkkaanhan siinä tsuikataan.

Eli tarkkana saapi olla audion karikoissa.


Kommentit

Suositut tekstit